پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲
نژادپرستی در بازار کتاب‌های کودک بریتانیا/قصه پرغصه نویسندگان رنگین‌پوست

هنوز ناشران بریتانیایی کتابهای کودک نگاه نژادی به داستان‌ها دارند و به نوعی می‌توان گفت که هنوز نژادپرستی در این کشور به طور کامل از بین نرفته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، یک مرکز تحقیقاتی خیریه و غیردولتی در حوزه آموزش ابتدایی (CLPE) آماری از وضعیت چاپ و نشر کتاب‌های داستانی حوزه کودک در این کشور منتشر کرده است که نشان می‌دهد هنوز ناشران نگاه نژادی به داستان‌ها دارند و به نوعی می‌توان گفت که هنوز نژادپرستی در این کشور به طور کامل از بین نرفته است.
 
طبق آخرین آمارهای منتشر شده این مرکز در روز چهارشنبه مشخص شده است که تنها 5درصد از کتاب‌های داستانی ادبیات کودک در سال گذشته دارای شخصیت‌هایی از نژادهای اقلیت مثل سیاه‌پوستان و آسیایی‌ها هستند. البته این رقم در سال 2018 حدود 4درصد و در سال 2017 تنها 1درصد از کل کتاب‌های داستانی کودک را شامل می‌شد.
 
در گزارش منتشر شده این مرکز آورده شده است که افزایش نسبی و اندک سهم نژادهای اقلیت در کشور بریتانیا از داستان‌های کودک البته جای خرسندی دارد ولی حتی شخصیت‌های حیوانات در داستان‌های این حوزه بیشتر از قهرمانان سیاه‌پوست این کتاب‌هاست. آمار مربوط به کتاب‌هایی که اسمی از نژادهای غیر از سفیدپوست آورده شده است نیز اندک است و چیزی در حدود 10درصد است.
 
فراه سروک مدیر پروژه CLPE می‌گوید هرچند به نظر می‌رسد وضعیت کتاب‌های کودک از نظر نگاه غیرنژادی بهتر از سابق شده است ولی این آمار تاسف‌انگیز است و هنوز مسیر طولانی برای بهتر شدن وضعیت داریم. در این گزارش همچنین به مقاومت بعضی ناشران در گزارش‌های قبلی این مرکز نیز اشاره شده است. ناشران در سال‌های قبل در واکنش به درخواست این مرکز برای استفاده از شخصیت‌ها و قهرمانان دیگر نژادها ترجیح دادند از حیوانات برای شخصیت‌پردازی کتاب‌های خود استفاده کنند.
 
ناشران در نامه‌ای به این مرکز اعتقاد خود را اینگونه گفتند که کودکان بیشتر از شخصیت‌های غیرسفید پوست دوست دارند اشیای بی‌جان یا حیوانات را به عنوان قهرمان داستان‌های خود ببینند. 38درصد از کتاب‌های ناشران در سال‌های گذشته از قهرمانان حیوانی استفاده کرده است.
 
در گزارش دیگری موسسه تحقیقاتی بوک‌تراست (BookTrust) آماری از نویسندگان و تصویرگران رنگین‌پوست در بریتانیا اعلام کرده است که نشان می‌دهد در سال 2019 تنها 9درصد از نویسندگان و تصویرگران کتاب‌های کودکان از نژاد اقلیت بودند و تنها 7درصد از کتاب‌های چاپ شده در بریتانیا را ایجاد کردند. این رقم در سال 2017 نیز 6درصد بوده است.
 
مسئولان بوک‌تراست نیز درباره افزایش سهم نویسندگان و شخصیت‌های رنگین‌پوست داستان‌های کودکان در بریتانیا نیز نظر مشابه مدیر پروژه CLPE را دارند و می‌گویند برای رسیدن به وضعیت ایده‌آل در بالا بردن سهم این نویسندگان در بازار نشر بریتانیا راه طولانی در پیش است. «جیل کولمن» مدیر بخش کودکان موسسه بوک‌تراست می‌گوید: هنوز نگرش و فکر مردم بریتانیا درباره رنگین‌پوستان تغییر نکرده است و زمان زیادی برای حل این مسئله نیاز است.
 
وی گفت البته اتفاقاتی مثل تظاهرات نژادپرستی در آمریکا تاثیر خوبی روی ناشران و بالا بردن سهم کتاب‌های مربوط به نویسندگان رنگین‌پوست داشته است ولی این میزان اصلاً کافی نیست و این امیدواری وجود دارد که تا اسل 2022 سهم این نویسندگان از بازار کتاب‌ها در این کشور به 13درصد برسد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها